נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

אילו בדיקות צריך לעשות בזמן ההריון?

הֵרָיוֹן

זמן ההיריון יכול להיות מאוד מלחיץ, בטח אם מדובר על היריון ראשון. ישנן כל כך הרבה בדיקות שצריך לעבור, חלקן בתוך סל הבריאות וחלקן נעשות באופן פרטי ולכן בשל חוסר ידע והניסיון יש נטייה להילחץ מכך. חשוב לזכור שאם מדובר על היריון מתוכנן, ההמלצה הרווחת ברפואה היא להתחיל סדרה של בדיקות עוד בטרם ההיריון המיוחל. כמו כן רצוי להתחיל בנטילת חומצה פולית אשר מומלצת לנשים ובעיקר לנשים טרם ההיריון ובמהלך ההיריון.

 

אז מאיפה מתחילים ומתי?

אם כן, נתחיל מההתחלה ונאמר שיש לבצע בדיקות גנטיות הכרחיות בפרט אם יש במשפחה מחלות תורשתיות כמו תסמונת דאון או עוד תסמונות הקשורות ב- X השביר. לאחר מכן יש לבדוק האם חוסנת בעברך כילדה לאדמת שיכולה להיות בעייתית מאוד בקרב נשים הרות זאת מכיוון שלא ניתן לעשות את החיסון במהלך ההיריון מאחר שמדובר בחיסון חי מוחלש אשר עלול לפגוע בעובר.

אם כבר נקלטת להיריון – דבר ראשון מזל טוב! דבר שני, גשי לרופאת הנשים שלך והיא כבר תסביר לך שעליך לבצע בדיקות שתן ודם. בדיקות הדם יהיו כוללניות אשר מקיפות כמה תפקודים של איברים כמו – תפקוד ריאות, תפקודי כבד, תפקודי כליות, תפקוד בלוטת התריס, רמות הוויטמינים החיוניים בדם ועוד.

בבדיקות השתן, הרופאה תבקש לדעת האם ישנן דלקות או עוד כל מיני סימני זיהוי ראשוניים שעלולים להוות בעיות בהמשך. מרגע זה ואילך תיכנסי לתוכנית מעקב היריון עם אחות מוסמכת שתיתן לך רשימת בדיקות שעלייך לעשות החל מרגע הגילוי ועד לילדה.

הֵרָיוֹן

בקצרה – אילו בדיקות מחכות לי?

בהיריון תקין, מספר בדיקות השתן והדם עומדות בדרך כלל על 3 פעמים לפי שליש ראשון, שני ושלישי. אך בהיריון עם סיכון מזערי או גבוה, תידרשי לבצע תכופות בדיקות אלו ועוד. מעבר לבדיקות אלו, ישנו מעקב אחר לחץ דם תקין, בדיקות אולטרסאונד גם חיצוניות, על הבטן וגם וגינליות כדי לזהות כל מיני ציסטות לא רצויות או דברים אחרים.

את האולטרסאונד הווגינלי, לא תצטרכי לעבור בשבועות מתקדמים יותר, רק אם חלילה יש משהו שדורש מעקב. מעבר לכך יש בדיקות כמו העמסת סוכר, חלבון עוברי, שקיפות עורפית, סקירת מערכות מוקדמת ומאוחרת, אם עבר את גיל 30 ומעלה תצטרכי לעבור בדיקת מי שפיר.

 

לסיכום – איך אני אדע מתי לעבור את הבדיקות הללו? ומי בודק אותם?

רופאת הנשים שלך, ששולחת אותך לביצוע בדיקות אלו, תעקוב אחר התוצאות שמגיעות ישירות אליה. זה אמנם מעט מבלבל כל הבדיקות ומתי לעשות אותן, אבל היום בכל קופת חולים יש אחיות מוסמכות של ליווי היריון אשר מסבירות לך בדיוק מתי עלייך לבצע את הבדיקות ומסבירות לך גם על אופן הבדיקות, כך שאין לך מה לחשוש בכלל.

הֵרָיוֹן

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא היריון