נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

איך מיישמים את החינוך המונטסרי בסביבה הביתית?

חינוך מונטסורי

הורים רבים ברחבי הארץ ובכלל בכל העולם, נחשפים יותר ויותר לשיטת החינוך המונטוסורי אשר מבוססת על הקשבה והכלה, על ניסוי וטעייה של הילדים, על לימוד עצמאי תוך חיזוק הביטחון של הילד שהוא יכול לעשות הכל ולהצליח. 

אותם הילדים שנמצאים במסגרת מונטוסורית משולבים בסביבה מגוונת עם גילאים שונים. ניתן לראות שבשנים האחרונות, בערך בשלוש שנים האחרונות, יותר ויותר עיריות הכניסו גנים מונטוסורים עם צוות חינוכי מונטוסורי וכיתות מונטוסוריות בבתי ספר רגילים.

 

הגיע הזמן לשינוי חינוכי אמיתי מגיל קטן

בעבר כאשר הורים חינכו את ילדיהם בצורה של אמונה בילד, לתת לו מקום משלו, להקשיב לצרכים שלו ולרצונות שלו, היו אומרים עליהם שהם הורים ליברליים מידי, היום יש לזה שם – שיטת חינוך מונטוסורית.

מהרגע שהכנסנו את הילדים שלנו לסביבה מונטוסורית, עלינו להמשיך ולהקפיד לשמור על הסביבה הזאת גם בבית ולהנגיש את הבית עבורם. למשל, ילדים בגילאי שנה וחצי עד שלוש, מאוד סקרנים ורוצים לעשות פעולות לבדם, באופן עצמאי, אז במקום להגיד להם לא, נעשה להפך, נעודד אותם,

לדוגמא – אם הילד סקרן ותמיד רוצה לדעת מה אבא או אימא מכינים על השיש במטבח או מה זה כיור ולמה יש שם מים, במקום להגיד לו "אל תיכנס" או "תתרחק", נביא לו כיסא בגובה שהוא יוכל לעלות ולהתרשם ממה שאנחנו עושים ואף ללמוד מכך ולהיות שותף להכנה.

דוגמא נוספת מחיי היום יום, בדרך כלל כשאנחנו נותנים לילד קטן לשתות, נביא לו בכוס פלסטיק עמידה מפני שבירה אבל החינוך המונטוסורי, מאמין ביכולתו של הילד ולכן דווקא כן ניתן לו לשתות מים בכוס זכוכית ותוך כדי נסביר לו שאם הכוס תישבר היא תתנפץ ותישבר וזכוכיות עלולות להיות מסוכנות כי ניתן להיפצע מהם. זאת אומרת שהילד כל הזמן לומד, לומד על הסביבה ועל יכולותיו האישיות.

חינוך מונטסורי

אלמנטים חיצוניים המאפיינים את החינוך המונטוסורי בבית

כמעט בכל בית עם ילדים, קיים עומס צעצועים, עומס של משחקים ובכלל עומס. עומס זה גורם לילד לבלבול וחוסר יכולת להחליט במה הוא רוצה לשחק ואם הוא כבר משחק אז יש משהו שמסיח את דעתו מהמשחק.

הגישה המונטוסורית מציעה, כמה שפחות אלמנטים, כמה שפחות חשיפה להרבה דברים וזאת כדי למקד את הילד ולא לתת לו להתבלבל, מה שיכול לערער את הביטחון שלו. לכן באמצעות סדר וניקיון ומינימום חשיפה, ניתן להגיע לתוצאות גדולות.

 

לסיכום

הגישה המונטוסורית שגם דוגלת בהכלה ובהקשבה ברצונותיו ובהרגשותיו של הילד אך היא גם דוגלת בסביבה מרגיעה ככל שניתן, על ידי סדר וארגון נכון לכן הגישה מאוד מקובלת גם בקרב ילדים על הרצף האוטיסטי מאחר שהם עלולים להרגיש יותר מידי מוצפים רגשית כאשר הם נחשפים לעודף גירויים כמו יותר מדי צעצועים.

חינוך מונטסורי

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא ילדים וטף