נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

האם יש טיפולים מיוחדים לגליובלסטומה בהיריון?

גליובלסטומה בהריון

גליובלסטומה היא גידול מוח אגרסיבי וממאיר המאובחן ב-3 אנשים מתוך 100,000 בכל שנה. כאשר מתמודדים עם אבחנה של גליובלסטומה במהלך ההריון, המצב הופך מורכב ועדין עוד יותר. איזון בין בריאות האם והעובר המתפתח דורש שיקול דעת וגישה רב תחומית, ולעתים מצמצם את אפשרויות הטיפול הנהוגות במצבים שבהם המטופלת אינה בהיריון. האם יש טיפולים מיוחדים לגליובלסטומה בהיריון? כל המידע במאמר הבא.

 

מהי גליובלסטומה?

גליובלסטומה GBM נחשבת לגידול הנפוץ ביותר מבין הגידולים המוחיים בקרב אנשים מבוגרים, וכיום עדיין לא נמצאה הסיבה הברורה להתפתחותה. היא נחשבת לגידול אגרסיבי המתפשט במוח בצורה מהירה, ולכן יש חשיבות גבוהה למיקום הגידול וגם לזמן האבחון שלו. למרות שהגליובלסטומה נפוצה באנשים מבוגרים, ישנם מצבים שבהם היא יכולה להופיע גם אצל נשים הריוניות, ומצב זה הופך את הטיפולים למצומצמים הרבה יותר.

גליובלסטומה
האם יש טיפולים מיוחדים לגליובלסטומה בהיריון?

טיפול בגליובלסטומה כולל בדרך כלל שילוב של ניתוח, טיפול בקרינה וכימותרפיה. יחד עם זאת, כיום קיימים גם טיפולים חדשניים שעשויים להאט ולשפר את מצב המחלה, דוגמת מכשיר Optune הפועל באמצעות שדות חשמליים מתחלפים, ומציג תוצאות חיוביות מאוד בטיפול בגליובלסטומה.

במהלך ההריון ובעת נקיטת שיטות הטיפול המוכרות, ייתכן שיהיה צורך בשינויים מסוימים כדי לשמור על רווחת האם והילד שטרם נולד. הנה כמה נקודות חשובות שכדאי לקחת בחשבון:

 

אבחון ראשוני ומוקדם

האבחנה והשלב של גליובלסטומה במהלך ההריון הם קריטיים לקביעת תוכנית הטיפול המתאימה. הדמיית תהודה מגנטית (MRI) היא טכניקת ההדמיה המועדפת, מכיוון שהיא אינה משתמשת בקרינה מייננת שעלולה להזיק לעובר. במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך בביופסיה מוחית כדי לאשר את האבחנה, אך יש לבצע אותה בזהירות כדי למזער סיכונים לאם ולתינוק.

אִבחוּן
עיתוי הטיפול

עיתוי הטיפול בגליובלסטומה בהריון הוא גורם קריטי. במידת האפשר, הטיפול נדחה בדרך כלל עד לאחר השליש הראשון, מכיוון שזוהי התקופה שבה העובר חשוף ביותר להשפעות השליליות הפוטנציאליות של הקרנות וכימותרפיה.

עם זאת, במקרים דחופים או מקרים שבהם הגליובלסטומה מתקדמת במהירות, ייתכן שיהיה צורך בהתערבות מוקדמת יותר. עיתוי הטיפול צריך להידון בקפידה על ידי צוות מומחים, כולל נוירוכירורגים, אונקולוגים ומיילדות.

 

שיקולים כירורגיים

לניתוח תפקיד מכריע בניהול מקרים של גליובלסטומה. כאשר מבוצעת במהלך ההריון, התערבות כירורגית מכוונת להסיר כמה שיותר מהגידול תוך מזעור הסיכונים הן לאם והן לעובר. יש לשקול היטב את בחירת הגישה הניתוחית וההרדמה, תוך התחשבות בגיל ההריון, מיקום הגידול וההשפעה הפוטנציאלית על העובר המתפתח.

 

טיפול בקרינה

טיפול בקרינה הוא אפשרות טיפול סטנדרטית בגליובלסטומה, אך השימוש בה במהלך ההריון מאתגר בשל פגיעה אפשרית בעובר המתפתח. טיפול בקרינה נמנע בדרך כלל במהלך השליש הראשון, מכיוון שהוא מהווה סיכון גבוה יותר למומים מולדים ולהפלה. עם זאת, בשלבים מאוחרים יותר של ההריון, טיפול בקרינה עשוי להיות אפשרי ויעיל.

גליובלסטומה בהריון

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא בריאות
ציפוי שיניים
ממה עשוי ציפוי שיניים?

אמייל השיניים, השכבה החיצונית ביותר של השיניים, הוא חומר מדהים המגן על המבנים הבסיסיים ומספק חוזק לעמוד בכוחות הנשיכה