נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

אתם חושבים שילדיכם מחונן? מה זה אומר ואיך בודקים את זה?

ילדים מוכשרים

הורים רבים חולמים שילדם יהיה מחונן, אך מה בעצם המשמעות של להיות ילד מחונן? האם זה אומר שהילד חכם במיוחד או שיש לו כישרון יוצא דופן בתחום מסוים? ואיך בכלל ניתן לזהות האם ילד הוא מחונן? במאמר זה ננסה לענות על השאלות האלה ולתת כלים להורים לזהות ולטפח את הפוטנציאל של ילדם.

 

מהו ילד מחונן?

ילד מחונן הוא ילד בעל יכולות קוגניטיביות (שכליות) גבוהות משמעותית מהממוצע לגילו. לרוב מדובר על אינטליגנציה (IQ) מעל 130, כלומר בין 2-3 סטיות תקן מעל הממוצע. עם זאת, מחוננות יכולה לבוא לידי ביטוי גם בתחומים ספציפיים כמו מתמטיקה, מדעים, אמנות, מוזיקה, ספורט ועוד. כישרון יוצא דופן בתחום מסוים יכול להעיד על מחוננות בתחום זה.

מהו ילד מחונן

מאפיינים של ילדים מחוננים

בנוסף לרמה גבוהה של אינטליגנציה או כישרון, לילדים מחוננים יש לרוב מאפיינים ייחודיים נוספים:

– סקרנות אינטלקטואלית רבה

– יכולות חשיבה מופשטת מפותחות

– יצירתיות ומקוריות

– כושר ביטוי מילולי עשיר ומגוון

– יכולת לימוד והבנה מהירה של חומר חדש

– כושר ריכוז והתמדה גבוהים

– רגישות ואמפתיה מפותחות

– תחושת שונות וקושי להשתלב חברתית

– דרישה עצמית גבוהה ושאיפה למצוינות

 

כיצד ניתן לאבחן מחוננות?

מחוננות היא תכונה מולדת שלרוב מתגלה כבר בגיל צעיר. עם זאת, לא תמיד קל לזהות אותה. אבחון רשמי של מחוננות נעשה על ידי פסיכולוג מומחה באמצעות מבחני אינטליגנציה סטנדרטיים. בישראל, משרד החינוך מאפשר לתלמידי כיתות ב'-ג' לגשת למבחני איתור מחוננים. ילדים שעוברים את הסף של המבחנים מוזמנים לעבור אבחון מקיף יותר לשם קביעת מחוננות.

בשלבים מוקדמים יותר, הורים יכולים לנסות להעריך את הפוטנציאל האינטלקטואלי של ילדם באמצעות התבוננות בהתנהגותו ויכולותיו ביחס לבני גילו. אם ילדכם מפגין את המאפיינים שתוארו לעיל בצורה בולטת ועקבית, ייתכן שהוא מחונן. מומלץ להתייעץ עם אנשי המקצוע של המרכז הישראלי לילדים מחוננים ולקבלת חוות דעת.

 

טיפוח מחוננות

גם אם התברר שילדכם אכן מחונן, חשוב לזכור שהדרך הטובה ביותר לממש את הפוטנציאל שלו היא לא בהכרח על ידי לחץ ודחיפה אינטנסיביים להישגים, אלא דווקא על ידי מתן סביבה מאתגרת ותומכת המותאמת לצרכיו הרגשיים והאינטלקטואליים.

הנה כמה דרכים בהן תוכלו לעזור לילד המחונן שלכם לפרוח:

– הקשיבו לתחומי העניין של ילדכם ועודדו אותו לחקור לעומק נושאים שמרתקים אותו.

– ספקו לו חומרי העשרה כמו ספרים, משחקים ופעילויות מאתגרות שמותאמות לרמתו.

– חשפו אותו למגוון רחב של תחומי דעת וחוויות על מנת להרחיב את אופקיו.

– עודדו מצוינות אך לא על חשבון הנאה, משחק וקשרים חברתיים. שמרו על איזון.

 

לסיכום

ילדים מחוננים הם בעלי פוטנציאל אדיר להישגים יוצאים מהכלל, אך גם צרכים ייחודיים שיש לתת עליהם את הדעת. על ההורים מוטלת המשימה לזהות את הכישרון המיוחד של ילדם ולפעול לטיפוחו, תוך כדי הענקת תמיכה וקבלה. כך תוכלו לסייע לילדכם המחונן לממש את מלוא היכולות הטמונות בו ולהגשים את ייעודו.

ילדים מוכשרים

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא מתנות