נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מה בודקים בבדיקת מעקב התפתחות בטיפת חלב?

התפתחות הילד

בשעה טובה ומוצלחת, ילדת תינוק או תינוקת בריאים ולפני כשבועיים הגעתם הביתה כמשפחה. ועכשיו הגיע הזמן לגשת לטיפת חלב הקרובה לביתך ולפתוח תיק מעקב התפתחות הילד. נכון שיש לך עוד כל מיני סידורים חשובים לעשות, אבל טיפת חלב זה הוא אחד המקומות החשובים ביותר למעקב אחר התינוק ולמעשה בשלוש שנים הקרובות תבקרי שם הרבה.

 

למה בכלל יש טיפת חלב ומהבודקים שם

טיפת חלב, קיימת עוד מהימים של הסבתות שלנו. נכון שיש נטייה לחשוב, למה לא מאחדים את הכל במקום אחד עם קופת חולים וזהו, שיהיה מבנה אחד. אבל לא, המחשבה וההיגיון שעומד מאחורי החלטה זו, היא דווקא כן להפריד משום שבבניין קופת חולים, מגיעים חולים, ילדים חולים, מבוגרים חולים ועוד.

לטיפת חלב, מגיעים ילדים בריאים שמגיעים אך ורק לחיסונים ולמעקב. בנוסף בטיפת חלב, כל משפחה מקושרת לאחות אחרת כאשר היא מבצעת בדיקות התפתחות שונות לילד ועוקבת אחר התפתחותו. כלומר היחס והמעקב הוא הרבה יותר אישי.

התפתחות הילד

אז מה הם בודקים בטיפת חלב?

מהרגע שהתינוק מגיע לעולם, הוא עובר שלבי התפתחות שאמורים להגיע כל כמה חודשים. כך למשל הציפייה מתינוק בן שלושה עד חמישה חודשים הוא להתהפך מהבטן לגב ומהגב לבטן. דוגמא נוספת, זחילה אצל תינוקות קורית בסביבות הגילאים שישה עד שמונה חודשים.

על כל אלו ועוד, האחות האחראית המקושרת למשפחה, שואלת שאלות התפתחות כמו בדוגמאות הקודמות כדי לדעת מה קורה עם הילד מבחינה התפתחותית. חשוב לציין שכאשר הציפייה לא מתיישבת בקנה אחד עם המציאות, האחות האחראית תנסה לבדוק מדוע ולעיתים אף תפנה לרופא מטפל, אם יהיה צורך בכך.

לרוב, אחיות טיפת חלב, אינן ממהרות לשלוח לרופאים מומחים אלא, הן מבינות שכל ילד יש לו את קצב ההתפתחות שלו. מאידך במקרים קיצוניים כמו למשל, תינוק שאיננו יושב בגיל שנה, תידלק נורה אדומה והילד יישלח בדיקות אצל רופא התפתחותי.

 

ומה עם הסטיגמות על אחיות טיפת חלב, שהן מעט מלחיצות?

בגלל שהסטיגמות, הן רק בגדר סטיגמות, חשוב להקשיב למה שיש להן לומר, הרי שהן בעלות ניסיון עשיר בתחום התפתחות הילד והן יכולות לזהות דברים שאחיות בקופת חולים לא יזהו. בנוסף, ישנם מקרים שעדיף לא להקל בהם ראש.

כמו כן, גם אם עולה איזו שהיא בעיה או עניין עם הילד, יש לקחת הכול בפרופורציה, לא להילחץ ולא למהר להסיק מסקנות שבדרך כלל שגויות, ברוב המקרים הכול מסתדר לצד הטוב ביותר.

 

לסיכום

הרבה מאוד מוקדי טיפת חלב ברחבי הארץ, פותחים כל מיני סוגים של קורסים וסדנאות כמו סדנת עיסוי לתינוקות, סדנת החייאה בתינוקות ועוד. בעזרת מפגשים אלה המשפחה, בדרך כלל האם מגיעה עם התינוק וכך נוצרים מפגשים אישיים יותר גם עם האחות המקושרת לילד וגם נוצר מפגש עם אימהות נוספות שיוצרים חברויות.

התפתחות הילד

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא התפתחות הילד